Yogahouding - Staande Garuda

Lesprijs
Per maand:€ 30,00
Lestijd:
Di:10:00 - 11:00 uur
Vr:10:00 - 11:00 uur
Aanmelden kan via het aanmeldformulier of door te bellen naar 010 - 249 93 22 of naar 010 - 476 13 32 AANMELDEN

Seniorenyoga

Als U ouder wordt, krijgt U meer tijd voor Uzelf, voor anderen, voor ontspanning en recreatie.
Maar er kunnen ook fysieke klachten ontstaan die gerelateerd zijn aan het ouder worden.
Veel ouderen wandelen regelmatig of doen aan gymnastiek.
Heeft U al eens aan Yoga gedacht?

Yoga voor senioren

Yoga is een vorm van oefening die bij elke leeftijd of omstandigheid past. Zo kunnen kinderen, mensen met een lichamelijke beperking, zwangeren en ook ouderen Yoga beoefenen. Niet alleen wordt het lichaam fitter, ook de geest wordt kalmer waardoor U gezondheids- en emotionele problemen die vaak voorkomen bij het ouder worden, kunt voorkomen. Doordat U een beter inzicht krijgt in zowel Uw fysieke als Uw geestelijke gesteldheid creëert U een positieve benadering van het leven.

Lesonderdelen

De lessen Integrale Yoga voor Senioren zijn opgebouwd uit de volgende onderdelen:

Yoga oefeningen (Hatha Yoga)

Tijdens de Hatha Yoga is veel aandacht voor de gewrichten, bewegelijkheid en spierkracht. Er zijn Yoga oefeningen die U helpen uw bloeddruk te normaliseren, en het zenuwstelsel te balanceren; deze zijn essentieel voor het voorkomen van hartziektes en problemen in het zenuwstelsel.
Bij het beoefenen van de Hatha Yoga leert U zowel Uw lichaam als de grenzen ervan te kennen en respecteren. Yoga is geen lenigheidswedstrijd maar heeft het grootste effect als U de fysieke houdingen en oefeningen op een rustige en beheerste manier uitvoert. De oefeningen zijn niet moeilijk waardoor het verschil tussen spanning en ontspanning duidelijk voelbaar is. Het aandachtig bewegen wordt afgewisseld door liggen of zitten in aandacht.
Yoga oefeningen worden staand, zittend en/of liggend uitgevoerd. Indien het lichaam dit niet toelaat, kunnen aangepaste oefeningen, bijv. op een stoel worden gekozen.
Door met plezier te bewegen, ook al zijn de bewegingen nog zo klein, gaat het bewegen soepeler en meer als vanzelf.

Ademoefeningen (Pranayama)

Een goede ademhaling is de basis voor een gezond lichaam. Een volledige ademhaling zorgt voor nieuwe energie, schone luchtwegen, heeft een gezondmakende invloed op de organen en brengt rust en verdieping.

Concentratieoefeningen en lichte meditaties

Bij het ouder worden kunnen niet alleen de mogelijkheden van het fysieke lichaam afnemen, ook het concentratiever-mogen kan verminderen. Aan het einde van de les Integrale Yoga voor Senioren wordt een concentratie oefening gedaan of een lichte meditatie.

Voor wie

Iedereen kan in principe meedoen met de oefeningen. Want een belangrijk uitgangspunt van de yoga is dat een ieder de eigen mogelijkheden respecteert. Eén voorwaarde is er wel: u moet zelfstandig kunnen gaan zitten op een stoel en opstaan.

Onze docenten

Al onze docenten zijn bevoegd en erkend en hebben de laatste certificaten van dit jaar. Om de 3 maanden zijn er bijscholingen en worden de laatste technieken, inzichten in het bewustzijn van de mens en vaardigheden naar een hoger plan getild. Veel van onze docenten zijn zeer ervaren en hebben een grote staat van dienst. 
Wij werken als enige in Nederland volgens de traditionele Yogascholing, namelijk via een geestelijke hiërarchie. Dit betekent dat kennis van leraar op leerling wordt overgedragen, niet alleen via lesmateriaal, maar vooral in stilte en bewustzijn. Op deze wijze is iedere docent zowel leraar als leerling. De laatste nascholingsbijeenkomst was op 31 januari 2016 en had als thema: Dru Yoga en innerlijke ontwikkeling

Gratis nieuwsbrief